Πέμπτη 12 Ιουλίου 2012

Εκφράσεις με διάφορα μέρη του σώματος:
Μάτια, αυτιά, δόντια, μύτη,
πόδι, χέρι, στόμα, δάχτυλα

άνοιξε τα μάτια σου : δες την πραγματικότητα, ξύπνα
βγάζω τα μάτια μου μόνος μου : με τα λάθη μου προκαλώ την καταστροφή μου
για τα μάτια (του κόσμου) : για να τηρηθούν τα προσχήματα
για τα μάτια σου μόνο : μόνο για χάρη σου
γυαλίζει το μάτι μου : έχω την όψη τρελού
γύρισε το μάτι μου : θύμωσα, εκνευρίστηκα, βγήκα εκτός εαυτού
δε μου γεμίζει το μάτι : δε μου φαίνεται ικανός, δε μου εμπνέει εμπιστοσύνη
έκανα μαύρα μάτια : πέρασε καιρός από τότε που...
έχω μάτι : έχω την ικανότητα να διακρίνω κάτι που δεν είναι προφανές
έχω τα μάτια μου δεκατέσσερα προσέχω πάρα πολύ
έχω στο μάτι : εποφθαλμιώ
κάνω τα γλυκά μάτια : φλερτάρω
κάνω τα στραβά μάτια : κάνω πως δεν βλέπω ή πως δεν καταλαβαίνω
κλείνω τα μάτια μου : αδιαφορώ ή πεθαίνω 
κόβει το μάτι του : είναι παρατηρητικός
με γυμνό μάτι : χωρίς οπτικό βοήθημα
με μισό μάτι : χωρίς συμπάθεια
με το μάτι : υπολογισμός χωρίς μέτρηση
μου άνοιξε τα μάτια : μου έδειξε το σωστό
μου χτύπησε στο μάτι : τράβηξε την προσοχή μου
μπαίνω στο μάτι κάποιου : ενοχλώ κάποιον ή τον κάνω να ζηλέψει
παίρνω τα μάτια μου (ή τον ομματιών μου) και φεύγω : αποχωρώ απογοητευμένος
ρίχνω στάχτη στα μάτια : αποπροσανατολίζω
στο μάτι του κυκλώνα : στο επίκεντρο της καταστροφής
τα μάτια σου τέσσερα/δεκατέσσερα : πρόσεξε!
το είδα με τα μάτια μου : ήμουν αυτόπτης μάρτυρας, ήμουν παρών όταν έγινε
το έχει σαν τα μάτια του : το προσέχει πολύ
το κακό μάτι : το βάσκανο και η ζήλια
τον έχω πάρει με κακό μάτι : τον έχω αντιπαθήσει
φάτε μάτια ψάρια (και κοιλιά περίδρομο) : χόρτασε με το μάτι αυτό που δεν μπορείς να αποκτήσεις
στήνω αυτί: προσπαθώ να κρυφακούσω
απ' τ' αυτί και στο δάσκαλο: για κάποιον που πρέπει να λάβει μια τιμωρία
δεν ιδρώνει το αυτί μου: δεν πτοούμαι
μου’  φαγε τ' αυτιά: με κούρασε επαναλαμβάνοντας συνέχεια την ίδια συμβουλή ή το ίδιο αίτημα
μπαίνουν ψύλλοι στ' αυτιά μου: αρχίζω και ανησυχώ για κάτι
και οι τοίχοι έχουν αυτιά: όταν φοβόμαστε ότι κάποιος μας κατασκοπεύει

έξω από τα δόντια : χωρίς υπεκφυγέςαπερίφραστα
οπλισμένος μέχρι τα δόντια : βαριά οπλισμένος
τρίζω τα δόντια : απειλώφοβερίζω


τον σέρνει από τη μύτη: τον ελέγχει απόλυτα, τον κάνει ό,τι θέλει
χώνω τη μύτη μουανακατεύομαι σε υποθέσεις που δεν με αφορούν
να μου τρυπήσεις τη μύτη: αυτό που λες δεν πρόκειται να γίνει


είμαι με το ένα πόδι στον τάφο : είμαι ετοιμοθάνατος
είμαι στο πόδι : στέκομαι όρθιος
με τα πόδια : περπατώντας
(μένω) στο πόδι : μένω όρθιος επειδή δεν έχω χρόνο (επειδή με χρειάζονται κάθε τόσο)
μου κόπηκαν τα πόδια : τρόμαξα πολύ, πάγωσε το αίμα μου
(μπερδεύομαι) στα πόδια (κάποιου) : είμαι διαρκώς κοντά σε κάποιον
παίρνω πόδι : με διώχνουν από ένα μέρος
(πατάω/περπατάω) στις μύτες των ποδιών μου (ή στα νύχια μου) : περπατώ προσπαθώντας να κάνω όσο το δυνατό λιγότερο θόρυβο
πατώ πόδι : επιμένω
πέφτω στα πόδια κάποιου : τον παρακαλώ, τον ικετεύω
σέρνω τα πόδια μου περπατώ αργά, επειδή είμαι πολύ κουρασμένος
το βάζω στα πόδια : φεύγω τρέχοντας, επειδή φοβάμαι
του έχει βάλει τα δυο πόδια σ' ένα παπούτσι : τον διευθύνει, έχει απόλυτη εξουσία πάνω του

 (από) δεύτερο χέρι : για κάτι μεταχειρισμένο
(από) πρώτο χέρι : από την πηγή
(από) χέρι σε χέρι : δίνοντας ο ένας στον άλλο, σε μια αλυσίδα ανθρώπων
βάζω/δίνω ένα χέρι (βοήθειας) ή βάζω/δίνω ένα χεράκι : προσφέρω βοήθεια
βάζω χέρι (σε κάποιον): κάνω σε κάποιον παρατήρησηεπιτιμώ κάποιον
βάζω το χέρι μου στο ευαγγέλιο / στη φωτιά : έχω απόλυτη βεβαιότητα για ό,τι λέω, ορκίζομαι
βαρύ χέρι : για κάποιον που έχει μεγάλη δύναμη, όταν χτυπάει κάποιον άλλο
γεια στα χέρια σου! : έκφραση ικανοποίησης
δε μου κοβόταν καλύτερα το χέρι : έκφραση απογοήτευσης για κάτι που έκανα και το μετάνιωσα
δένω τα χέρια κάποιου : περιορίζω τις ενέργειες κάποιου, τη δυνατότητά του να ενεργήσει όπως θέλει
γλιτώνω από τα χέρια κάποιου : ξεφεύγω από την εξουσία κάποιου
ελαφρύ χέρι : ανεπαίσθητο άγγιγμα
έρχομαι στα χέρια : τσακώνομαι
έχω μόνο δύο χέρια! : σε περιπτώσεις που κάποιος δεν προλαβαίνει να ανταποκριθεί στις  απαιτήσεις που έχουν οι άλλοι από αυτόν
έχω το πάνω χέρι : έχω τον έλεγχο μιας κατάστασης
ζητώ το χέρι : κάνω πρόταση γάμου
κάθομαι με σταυρωμένα χέρια : μένω άπρακτος
κάλλιο πέντε και στο χέρι, παρά δέκα και καρτέρει : είναι προτιμότερη η μικρή αλλά σίγουρη ασφάλεια παρά η μεγαλύτερη αλλά αβέβαιη
κάτω / κοντά τα χέρια σου! : μη με αγγίζεις!
λύνω τα χέρια κάποιου : βγάζω κάποιον από δύσκολη θέση
μακρύ χέρι : η τάση κάποιου να κλέβει
με το σταυρό στο χέρι : με εντιμότητατίμια
(με) το χέρι στην καρδιά : με ειλικρίνεια
παίρνω κάποιον από το χέρι : καθοδηγώ
πέφτω στα χέρια κάποιου υποδουλώνομαικυριεύομαι, βρίσκομαι υπό την εξουσία κάποιου
πιάνουν τα χέρια μου : είμαι επιδέξιος
σηκώνω στα χέρια (κάποιον) : για πανηγυρισμό
σηκώνω τα χέρια (ψηλά) : παραιτούμαι από τις προσπάθειές μου
το ένα χέρι νίβει το άλλο και τα δυο το πρόσωπο: για κοινά συμφέροντα οι άνθρωποι βοηθούν ο ένας τον άλλο
του τραβάω ένα ξύλοτου τραβάω ένα γερό χέρι ξύλο : σπάω στο ξύλο
ανοίγω το στόμα μου: αρχίζω να μιλώ
από στόματος : από μνήμης
βάζω κάτι στο στόμα μου : τρώω κάτι
γλιτώνω από το στόμα του λύκου : ξεφεύγω από άμεσο κίνδυνο
γλιτώνω από του χάρου το στόμα : ξεφεύγω από θανάσιμο κίνδυνο
κλείνω το στόμα κάποιου : φέρνω τέτοια επιχειρήματα που τον αναγκάζουν να σταματήσει να μιλά 
με μισό στόμα : χωρίς να το θέλω πραγματικά
μ' ένα στόμα : όλοι μαζί, ομόφωνα
μένω με το δάχτυλο στο στόμα : περιμένω κάποιον για πολλή ώρα
μένω με το στόμα ανοιχτό : παραμένω έκπληκτος,  μένω άγαλμα
πέφτω στο στόμα του λύκου : πέφτω σε παγίδα
το πήρες από το στόμα μου : ετοιμαζόμουν να το πω και το είπες πριν
στο στόμα μου το έχω: είμαι έτοιμος να ξεστομίσω κάτι

βάζω το δάχτυλό μουπαρεμβαίνω σε μια υπόθεση χωρίς να έχω αρμοδιότητα
κρύβομαι πίσω από το δάχτυλό μου: προσπαθώ να κρύψω κάτι που όλοι γνωρίζουν ή καταλαβαίνουν
μετριούνται στα δάχτυλα (του ενός χεριού): είναι πάρα πολύ λίγοι / λίγες / λίγα
όλα τα δάχτυλα δεν είναι ίσα: όλοι οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι
παίζω κάτι στα δάχτυλαγνωρίζω κάτι πολύ καλά
Πηγή: http://el.wiktionary.org
Εικόνες: http://www.drawinghowtodraw.com / http://skittychu-bases.deviantart.com 
http://www.printactivities.com  http://www.pamebolta.gr  
http://www.freeprintablecoloringpages.net /http://www.acpl.lib.in.us

3 σχόλια: